SLIKOVNICA I RAZVOJ SAMOZAŠTITNOG PONAŠANJA DJETETA

3.10.2024.

Najvažniji zadatak svakog roditelja i odgojitelja je briga o zaštiti života i zdravlja djeteta. Kako dijete odrasta, širi krug kretanja i iskustava, a odrasli nisu uvijek tu da zaštite i spriječe njegovo ponašanje opasno za život ili zdravlje. Stoga je potrebno da dijete stječe raznovrsna iskustva o svijetu koji ga okružuje, uči prepoznavati rizične situacije te stječe navike, obrasce ponašanja i usvaja pravila koja će mu pomoći snalaziti se u raznim, ponekad i opasnim, životnim okolnostima. Roditelji i odgojitelji mogu na dijete utjecati u stvarnim svakodnevnim situacijama kao i u planski stvorenim situacijama putem raznovrsnih igara i aktivnosti.

Velik utjecaj može imati dobro odabrana slikovnica koja djeluje na osjećaje djeteta, a ono se često postavlja u ulogu glavnog lika te suosjeća s njim. Roditelj treba koristiti slikovnicu jer je moćno odgojno sredstvo čiji sadržaj i poruke mnoga djeca pamte i u odraslo doba.

Postoje brojne slikovnice čije poruka upućuje na važnost sigurnosti, zaštite i samozaštite. Česta tema su razne zanimljive, ali opasne situacije u kojima se glavni lik, dijete ili nejako i ugroženo biće, nalazi zbog svog neznanja, neiskustva, znatiželje i naivnosti. Iz opasnih situacija glavni lik obično spašava njegova domišljatost ili sretan sklop događaja uz minimalnu pretrpljenu štetu i iskustvo dragocjeno za cijeli život. Sretan kraj u djeteta razvija optimizam, unutarnju sigurnost i samopouzdanje. Roditelji i odgojitelji ne smiju propustiti priliku za razgovor s djetetom o ponašanju koje je glavni lik dovelo u opasnu situaciju. Važno ga je potaknuti na razmišljanje o rješavanju problema i načinu spašavanja iz neugodne situacije.

Dobro je da roditelji počinju djetetu čitati slikovnice s jednostavnim pričama i lijepim ilustracijama oko 3. godine života jer će tada ono moći razumjeti sadržaj i razgovarati o njemu. Omiljene slikovnice u kojima se glavni likovi nalaze u opasnim situacijama su Crvenkapica i Vuk i sedam kozlića. Predlažem roditeljima nekoliko vrlo kvalitetnih slikovnica s primjerenom pričom te umjetničkim ilustracijama u izdanju izdavačke kuće Golden marketing – Tehnička knjiga.

 

NEPOSLUŠNO MAČE

Tekst slikovnice je pripremila Marija Knežević prema pripovijesti I. Bjeliševa, a ilustrator je Damir Facan – Grdiša. Sadržaj slikovnice primjeren je djetetu u dobi oko treće godine života. Maleni nezaštićeni mačak se izgubio u šumi i ne zna tko je. Pomažu mu razne životinje, a na kraju avanture vrati se svojoj kući. Dijete se poistovjećuje s likom mačića kojemu svi pomažu pa tako razvija osjećaj sigurnosti i povjerenja, a ujedno uči da je potrebno pomagati drugima. Kako neposlušni mačić proživljava strah, tugu, sreću i dijete uči prepoznavati i izražavati osjećaje. Tekst slikovnice upućuje da je važno naučiti svoje ime, prezime i adresu. Također, može biti poticaj za razgovor o opasnostima koje vrebaju ako se udalji od kuće ili ne sluša roditelje.

 

RAZBOJNIK SA ŽUTOM PJEGOM

Priču Grigora Viteza ilustrirao je  Damir Facan – Grdiša. Sadržaj slikovnice je primjeren djetetu u dobi oko četvrte godine života. To je topla priča o obitelji sjenica u kojoj dvije male sjenice ne slušaju majčina upozorenja pa zamalo nastradaju. Ova slikovnica razvija osjećaj pripadnosti obitelji i može biti poticaj za razgovor s djetetom o  obiteljskim odnosima. Priča potiče razvoj samokontrole, shvaćanja da se sve želje ne mogu trenutačno ostvariti. Roditelj može s djetetom razgovarati o opasnostima koje postoje vani i u kući, kako se u opasnim situacijama ponašati te zašto treba slušati roditelje. Također, roditelj može potaknuti igru u kojoj se dijete uživljava u ulogu majke ili malih sjenica.

 

MAŠA I MEDVJED

Tekst slikovnice je pripremila Lada Martinac prema ruskoj narodnoj pripovijesti, a ilustrator je Jasminka Begić – Lukić. Sadržaj slikovnice je primjeren djetetu u dobi oko pete godine života. To je priča o djevojčici koja se izgubila u šumi te ju je medvjed zarobio. Ona se dosjetila kako ga prevariti i tako se vratila svojim roditeljima. Usprkos tome što je nastala davno, priča je i danas aktualna. U slikovnici Maša nije samo bespomoćno i nezaštićeno dijete već spretna i domišljata djevojčica koja vjeruje u sebe i sama se pokušava izvući iz nevolja.  Slikovnica potiče dijete na samostalnu brigu o sebi i jača samopouzdanje jer Mašina inicijativa i aktivnost pomažu u spašavanju iz opasne situacije. Roditelji i odgojitelji mogu ovu slikovnicu iskoristiti kao poticaj za razgovor s djetetom u kojem se, osim govornog razvoja, potiče i sposobnost rješavanja problema: Smije li dijete odlaziti izvan poznatog područja kretanja? Što bi ti učinio da se izgubiš u šumi ili gradu? Kome bi se obratio za pomoć? Kako bi se ponašao prema medvjedu (otimaču)? Kako bi pobjegao medvjedu? Što bi učinio da ti se izgubi prijatelj?

 

Iako odgojni utjecaji odgojitelja i roditelja počinju vrlo rano, od malenog djeteta ne možemo očekivati da se samo štiti od opasnosti jer to nije u skladu s njegovim razvojnim mogućnostima. Razvoj samokontrole počinje krajem treće godine, a tek krajem četvrte godine dijete može poštivati unaprijed dogovorena pravila. Zato s poticanjem razvoja samozaštite (učiti dijete da uočava i izbjegava opasne situacije) možemo početi oko četvrte godine života, a to je stalan i dugotrajan proces koji traje od ranog djetinjstva do odrasle dobi.

 

 

 

 

 

                                                                          Sanja Runjić, pedagoginja

Povratak