U našem vrtiću djeca i odgojitelji već 15-tak godina provode aktivnosti iz područja odgoja i obrazovanja za okoliš, a od 2008. uključili smo se u program Međunarodnih Ekoškola u RH. Sada smo nosioci Srebrnog statusa, a u ovoj godini kandidiramo za Zlatni status koji će biti kruna dugogodišnjeg i predanog rada na ovom području.
Napredovanje iz Srebrnog statusa u Zlatni status Ekoškole ostvaruje se u razdoblju od dvije godine.
Cilj našeg ekoprograma u vremenu od 2018. do 2020. godine bio je:
osigurati djeci uvjete, poticaje i aktivnosti putem kojih će doživjeti, osjetiti i shvatiti koja je uloga čovjeka u održavanju prirodne ravnoteže, njegov utjecaj na zaštitu i očuvanje prirode kao i važnost svakodnevnog djelovanja i života u skladu s prirodom s naglaskom na:
- stjecanje znanja i pozitivnih stavova o biološkoj raznolikosti i djelovanje u svrhu njenog očuvanja
- stjecanje znanja o utjecaju prometa na čovjeka i prirodu te istraživanje i traženje rješenja za smanjenje negativnog utjecaja
- prikupljanje, razvrstavanje i recikliranje otpada
- upoznavanje važnosti vode za život i njeno očuvanje.
Kako bi ostvarili navedene ciljeve i osigurali djeci aktivno stjecanje iskustava i istraživanje okoline, odgojitelji su opremali i stalno nadopunjavali materijalno okruženje vrtića, organizirali posjete, susrete, druženja, surađivali s roditeljima, raznim ustanovama i organizacijama te našim ekokumovima.
U projektima u kojima je tema bila biološka raznolikost djeca su uočavala uzročno -posljedične veze i međuovisnost svih živih bića, a posebno ulogu čovjeka u očuvanju prirode. Saznala su da su šume stanište mnogim biljkama i životinjama, da su važne za život ljudi te da ljudske aktivnosti utječu na opstanak šuma. Razvila su spoznaju da je biološka raznolikost važna za prirodnu ravnotežu te samopouzdanje, da vlastitim naporom i ponašanjem mogu doprinijeti očuvanju biološke raznolikosti.
Neke aktivnosti djece:
- otkrivala su biljne i životinjske vrste u okolici vrtića, bilježila na papir i fotoaparatom, izrađivala kartu staništa biljaka, izrađivala identifikacijske kartice za biljke i životinje, proučavala u enciklopedijama;
- obišla su obližnju šumu u jesen, zimu i proljeće, upoznavala vrste drveća i biljke, sakupljala lišće, izrađivala herbarij, razgovarala o važnosti šuma za život;
- uz fotografije i slikovne materijale upoznavala su zaštićene biljke našega kraja;
- posjetila su izložbu u Galeriji Muzeja Moslavine „Zašto je pčela važnija od čovjeka“;
- u dvorištu vrtića u proljeće posadila vrt i brinula o njemu;
- u suradnji s roditeljima djeca i odgojiteljice posadila su sadnice johe i jele u dvorište
vrtića, pratila njihov rast i zalijevala ih;
- obišla su šumu na Dubravkinom putu u Zagrebu i sudjelovala na edukativnoj radionici „Škola u šumi“ u suradnji s ekokumovima Hrvatskim šumama.
U projektima u kojima je tema bila prijevoz djeca su u raznim igrama i aktivnostima nadograđivala i proširivala postojeća znanja o sigurnom kretanju i opasnostima u prometu. Usvojena pravila ponašanja u prometu, primjenjivala su u šetnji gradom te uočavala zagađenja koja stvaraju razna prijevozna sredstva. Promišljala su o drugim mogućnostima kretanja i prijevoza koji manje zagađuju okoliš. Djeca su razvila motivaciju za vožnju bicikla, a većina je savladala tu vještinu.
Neke aktivnosti djece:
- u Europskom tjednu mobilnosti djeca su od kuće donosila romobile, bicikle, role te ih vozila oko vrtića;
- šetala su gradom i uočavala ispušne plinove iz automobila, promatrala promet, prometne znakove, učila o sigurnom kretanju gradom.
- razgovarala su o vrstama prijevoza koja više ili manje zagađuju okoliš uz enciklopedije, slikovne materijale, slikovnice; izradila su plakat „Prometna sredstva koja pokreće čovjek, energija vode ili vjetra“;
- posjetila su punionicu električnih automobila te razgledala električni automobil u suradnji s komunalnim redarom grada;
- posjetila su Tehničku školu, razgledala automobil na solarni pogon i upoznala se s načinom njegova rada, igrala se igračkama na solarni pogon;
- posjetila su Tehnički muzej u Zagrebu, razgledavala razne vrste vozila od bicikla do svemirske rakete, proučavala kakva ih energija pokreće, izrađivala njihove konstrukcije od raznih materijala.
U projektima u kojima je tema bila otpad djeca su uočavala probleme u okolišu, pretpostavljala posljedice poželjnog i nepoželjnog odnosa čovjeka prema prirodi, tražila rješenja i predlagala što bi mogla učiniti. Usvojila su naviku pravilnog odlaganja i razvrstavanja otpada. Saznala su da bacanje smeća u prirodu ugrožava život biljaka, životinja i ljudi, da otpad nije smeće i treba ga prikupljati, razvrstavati i reciklirati. Svi trebamo brinuti o čistoći našeg vrtića, igrališta, grada, a svojom aktivnosti možemo tome pridonijeti.
Neke aktivnosti djece:
- edukativni susret djece starijih odgojnih skupina s ravnateljicom Eko Moslavine koja im je darovala najprije posude za odvojeno sakupljanje papira i plastike, a zatim i posudu „Organko“ za sakupljanje organskog otpada;
- djeca su obišla obližnji zeleni otok, promatrala odvoz otpada iz vrtića, razgovarala „Zašto je važno odvajati otpad?“;
- posjetila su Eko Moslavinu i obišla reciklažno dvorište te izradila plakat „Odvajanje otpada“;
- sakupljala su lišće na vrtićkom igralištu te ga odvozila na vrtićku kompostanu, a u proljeće gnojili cvjetne gredice;
- odgojiteljice i djeca su izradila spremnike za sortiranje otpadnog materijala u sobi, pisala svoje ekoporuke te razvrstavala materijale u igri;
- gledala su predstavu vrtićkog kazališta „Pobuna u šumi“ što je bio poticaj za aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja.
U projektima u kojima je tema bila voda djeca su aktivno sudjelovala u istraživačkim aktivnostima, promatrala su, bilježila, stvarala pretpostavke, tražila rješenja i donosila zaključke. Uočila su uzročno-posljedične veze i važnost vode za život i opstanak ljudi, biljaka i životinja te ulogu čovjeka u njenoj zaštiti. Razvila su samopouzdanje da vlastitim naporom mogu doprinijeti zaštiti i očuvanju voda, posebno racionalnom korištenju i štednji.
Neke aktivnosti djece:
- u enciklopedijama, zemljopisnim kartama i na globusu istraživala su gdje sve ima vode i za što je potrebna te izrađivala plakate;
- promatrala su baru u neposrednoj blizini, uzimala uzorke, proučavala u dužem vremenskom slijedu što se događa, likovno se izražavala;
- šetala su do rječice Kutinice, promatrala, opisivala, likovno se izražavala, razgovarala što mogu učiniti da bude čišća;
- istraživala svojstva vode, agregatna stanja te rezultate istraživanja bilježila na plakatu;
- u suradnji s roditeljima posadila su cvjetnjak i sadnicu bora na igralištu vrtića, promatrala rast biljaka, brinula o njima, sakupljala kišnicu i zalijevala;
- razgovarala su o upotrebi vode u kućanstvu te kako mogu štedjeti vodu, izrađivala plakate o tome te štedjela vodu u svakodnevnom životu u vrtiću.
Ovo je samo dio brojnih aktivnosti kojima su se bavila djeca i odgojiteljice starijih i mješovitih odgojnih skupina u dvogodišnjem razdoblju. Djeca su se igrala, istraživala, učila, stvarala i razvijala svoje kompetencije. Njihov interes i inicijativu, osim odgojiteljica i svih radnika vrtića te osobito ravnateljice i ekokoordinatorica, podržavali su roditelji i lokalna zajednica.
.jpg?ver=HWLBiSvlJmAVc29KXU6F1Q%3d%3d)
.jpg?ver=HWLBiSvlJmAVc29KXU6F1Q%3d%3d)

.jpg?ver=7enU0fYN5S4aY3tlBGvvHg%3d%3d)
Sanja Runjić, pedagoginja